Ursprungligen postat av OY-VKH
MAX kniper igen max,dock så börjar hjulen brinna
så man måste ha brandbilar där inom 2 minuter. Så det är bara under
nödfall man använder den.
Du är helt ute och cyklar med att hjulen skulle börja brinna om man använder max autbrakes vid en normal landning under max tillåten landningsvikt.
Ursprungligen postat av OY-VKH
Nej jag tänker inte på RTO. Vet inte hur stor skada den tar på Boeingen men på A330 så börjar däcken definitivt att ryka och må dåligt.
Nu är visserligen A330 betydligt tyngre än B737, men det låter ytterst märkligt att man inte skulle få använda sig av max autobrakes i vanliga fall eller att de skulle ta skada.
T.o.m. B767 som är en widebody kan landa med max autobrake på max landningsvikt utan att på något sätt ta skada.
Däremot kravs en nedkylningsperiod på en halvtimma innan man får flyga igen.
Ursprungligen postat av OY-VKH
Så nej MAX autobrake är inte vanligt på något sett.
Vanligt? Att man inte alltid gör det beror på att man vill spara bromsar.
Ska man landa på en kort bana vore det däremot direkt farligt att
inte bromsa maximalt.
Ett flygplan vars hjul riskerar börja brinna i sådana lägen hade jag då inte velat åka med.
Vid
RTO eller landning på över max tillåten landningsvikt blir bromsarna väldigt varma då det inte kan absorbera den enorma energin som bromsningen medför.
Det som som då händer är att metallpluggar i fälgarna smälter och luften släpps ut. Det är alltså en säkerhetsventil för att förhindra däckexplosion.
EDIT: Här är en video från Boeing där man testar RTO på max startvikt och max fart med B777:
http://www.youtube.com/watch?v=wXpjBxD0Rhg
Bromsarna hettas upp till 3000 grader och ska sedan klara 5 minuter utan att börja brinna. Man ser också att säkerhetspluggarna smälter och luften släpps ut efter ett tag.
Men så hög bromsenergi kommer man inte i närheten av vid landning under tillåten landningsvikt.