2009-01-12, 01:24
sleinad
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
När jag flög till Thailand Januari 2007 så åkte jag med Thai Airways B747-400 och jag drack en hel del alkohol innan jag skulle på planet, som tur var kom jag på. Väl på planet drack jag en massa öl och sprit för jag trodde verkligen inte att en B747-400 skulle kunna lyfta från marken och klara en flygning på 10-12 timmar utan mellanladning. Så rädd som jag var under hela flygningen har jag aldrig nånsin varit. Men som ni ser så lever jag idag.

Är det inte märkligt ändå att en B747-400 kan lyfta från marken? En metallfågel som väger flera tusen ton och som sen flyger utan mellanlandning till Thailand/Bangkok?

Värre är det ju att flyga från London eller Frankfurt till Sydnet, jag hade dött eller svimmar redan vid starten.

ksv - Vad är starthastigheten för en B747 jämfört med B737 eller en A330? Skiljer det något på starhastigheterna på banan när dessa flygtyper ska upp i skyn?


Nu är det här iofs från en Flight Simulator manual, men de brukar vara ganska korrekta på sånna här grejer.

Take-off speed@ MTOW:

* V1 145-148kts @ flap2/3 (V1 is the go or no-go decision speed)
* VR 155-160kts (VR is the rotation speed ie lift-off speed)
* V2 180kts (V2 is the safe climb-out speed)

155 knop är 287 km/h, och det är, om jag tolkar det rätt, den lägsta hastigheten man har när man lyfter med en 747-400

Samma sorts manual säger att VR är 156 kt för en 737-800 och V2 160 kt.

Men det är ju inte de riktiga manualerna, så dessa uppgifter bör tas med en nypa salt