2009-01-12, 19:00
ksv
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Finns det någon sån där radar för hela världen så man kan titta och klicka på alla flygplan och få upp information?
Inte vad jag känner till.
Däremot finns det fler, som t.ex. den här över världens hårdast trafikerade flygplats, Atlanda: http://www.atcmonitor.com

Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Piloterna som flyger B747-400, hur många flygtimmar har dom i bagaget?
Det varierar från bolag till bolag.
Kraven är desamma som för att få flyga SAAB 340 eller vilket trafikflygplan som helst.
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Är det en dröm för dom flesta piloter att få flyga en B747-400?
Ja, få hade nog tackat nej till det.
Men efter ett tag är ju det en arbetsplats som alla andra så i praktiken är det andra saker styr. För egen del hade jag säkert kunna få jobb i något bolag som flyger 747, men eftersom det hade inneburit sämre arbetsvillkor samt att jag behövt flytta är det inte intressant för mig.

Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Som jag sa tidigare så är jag mest rädd för när det blir luftgropar och så. Att det skakar som tusan. När jag flög 2005 till Turkiet med min flickvän, då flög vi med A321 FreeBird Airlines och över Ukraina började det skaka något fruktansvärt, är det vanligt att det sker just när man flyger ner till Medelhavet? För alltid när jag har flygit ner till Medelhavet så har det blivit luftgropar.
Nej, det är inte värre än andra ställen. Men precis som att det sällan är spegelblankt på havet, är det sällan helt lugnt i luften heller.

Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Sen har jag en hört en annan sak. Att när man flyger en B747-400 som passagerare så känner man mindre av luftgroparna än när man flyger en Airbus. Är det en myt eller är det sant?
Myt.

Ursprungligen postat av AmandaPanda
Men även ett trafikflygplan tas väl upp i stall vid sättningen precis som man gör med en cessna? Eller menar du att man flyger planet ner i backen? (bannlyst för småflygplan) :|
Precis tvärtom! Det är lika bannlyst att inte flyga ett trafikflygplan ner i backen eller att närma sig stall.
Kommer man ner för lågt i fart vid landning med en stor maskin får man tailstrike. Det kan i värsta fall innebära skrotning av flygplanet och går ofta loss på 10-tals miljoner att reparera.