2009-01-13, 22:42
Dyyk
Hallå där!
Har plöjt igenom hela den här tråden och vill tacka framför allt KSV och bijjer för alla utförliga svar.
Jag är själv flygrädd till den grad att jag har låtit det hindra mig från att resa. Dock har det inte alltid varit så. Jag har bl.a varit i både Spanien och på Dominikanska republiken två gånger vardera. I somras tog jag "mod" till mig och åkte till Spanien igen. Första flygresan på över fem år. Jag hade ångest vid start, men väl uppe i luften är det ungefär som att åka tåg (jag vet ju om det eftersom jag har flugit ett flertal gånger innan). Konstigt nog är jag inte lika nervös inför landningen fast jag vet att det är där den största "risken" ligger.

Sist jag åkte till Dominikanska är jag säker på att planet jag åkte med var det samma som just hade kommit därifrån, speciellt med tanke på att det tidigare har nämnts att planen måste va i luften för att vara lönsamma.

Det jag funderar över är vilket underhåll planet genomgår på den lilla tiden det står still (kan det röra sig om 2-3 timmar?) och hur noggrannt det kan utföras. Hur många tekniker gör undersökningen? Har man en checklista (troligvis) som man går efter och letar inte efter något annat tänkbart fel? Jag tänker att motorerna måste vara väldigt varma efter typ 12h i luften.

Har framför allt två "fobier" när det gäller flygningen. Det ena är att jag är livrädd att nåt ska explodera. Och det andra är att jag har fått för mig att vibrationerna som uppstår i planet kan i förläningen leda till att skruvar/elektronik lossnar (som i karuseller på tivolin).
Utöver de kontroller som görs mellan flygningar, hur ofta går man igenom planen?

En annan sak jag kom o tänka på när jag såg lite videos på den stora Airbusen var att den ser ut att landa mycket mjukare än andra "vanliga" plan jag har sett. Är det bara nåt jag inbillar mig eller beror det på att det är en mycket skicklig pilot, eller är olika plan olika bra på att göra en "snygg" landning med?