2009-01-16, 12:50
ksv
Ursprungligen postat av crazyman
Konfigurationen med högt placerade höjdroder gör att det finns en väldigt stor risk för roderskugga om man stiger för brant, dvs luftströmmen från vingarna " stör " luftströmmen som ska till stabben o höjdrodren, vilket innebär att dessa förlorar lyftkraft. Vet ej om detta varit orsak till något av dessa haverier dock
Det låter rimligt och kan säkert vara en av orsakerna till att just den här typen varit så drabbad.
Dessutom har den ganska kraftigt bakåtsvepta vingar som sitter långt bak på flygkroppen, vilket gör att en vinge lättare kan hamna i "skugga" bakom flygkroppen.

Ursprungligen postat av bijjer
Extremt bra jobbat av besättningen ombord på flighten, ditching är av många ansett som mer osäkert än en nödlandning på land, men här visade man prov på att det fungerar med vatten också.
Det ska bli mycket intressant att följa det här!
Det är bra att veta att det i praktiken alltså är möjligt att landa ett så stort plan på vatten utan att det går sönder.
Kan vara bra att veta om man någon gång skulle ställas inför valet mellan att sätta ned den på en åker som ser för kort ut eller i lugnt vatten intill en strandremsa.