Ursprungligen postat av ChinaLover
Har flygmekanikerna någon gång slarvat med sitt arbete innan en flygning?
Hur mycket bränsle förbrukar ditt plan?
Har du någon gång blivit tvunget att ropa pan pan eller mayday till flygledarna?
Har du tvingats att nödlanda?
Visst kör du med låst cockpit?
Vad krävs det för utbildning och hur lång är den till pilot?
Vad är lönen?
Har du bara varit pilot för civil flyg?
Vad är det längsta du har flygit?
Hur länge har du fått avvakta innan landning som längst (pga väder eller upptagen landningsbana)
Hur kort var den kortaste landningsbanan du har landat på?
Hur många piloter är ni under en flygning?
Hur är arbetstiderna?
Vad är det snabbaste du har flygit i (kmh) ?
Jobbar du för ett utländskt flygbolag, 747 verkar bara köras av utländska flygbolag?
747 finns inte registerade i Sverige.
Ursprungligen postat av zizacon
Det måste varit en MD-11
Överrepresenterat eller ej jag måste ändå erkänna att jag var glad att det inte var det KLM-planet vi åkte med sista biten hem, det ser inte riktigt klokt, (och än mindre stabilt) ut att ha motorn sådär.
Det fanns förresten många plan med 4 motorer i amsterdam, Trodde vi skulle få åka en sån till USA men så blev det alltså inte. Är det vid direktflyg väldigt långt man kör med dessa eller är de extra motorerna bara för att få upp mer vikt i luften på vissa högt trafikerade sträckor?
Trodde jag också men jag såg att man fraktade vingar i något gigantiskt flygplan på discovery chanel förut och då hade man dem i 2 delar. Svetsas dessa ihop eller hur sitter vingarna fast egentligen?
Någon som vet hur det ligger till?
Jag har för mig att kaptenen pratade nåt om jetströmmar när vi kom från canadahållet men det kanske inte var just där.
Ja, brukar alltid vara så att man kikar lite på starten, läser 5-10 minuter och så reagerar man på att det börjar bullra.

Det blir lite annan typ av ljud än när man precis startat. Tänkte om det var trycket som ändrade motorljudet eller vad det nu skulle kunna va.
Ja de verkar bromsa väldigt effektivt. svårt att bedömma när man bara sitter som passagerare såklart och inte vet hur fort det går när man landar eller hur lång banan är men vi hade en kapten som bromsade ner till taxinghastighet på väldigt kort tid när vi landade. Säg att du ska nödlanda på nån åker, hur lång sträcka krävs som absolut minimum för att få stopp på ett plan?
Vingen säger du, det är alltså inte två separata vingar utan en som kroppen sitter fast i? Sitter höjdrodren på denna också eller är det bara någon stabilisation?
Vad består förresten egentligen vingarna av. När man fäller upp vingklaffarna så ser det ut som det är lite sladdar och grejs där under men annars är det tomt. Är de det starkaste på planet, det sista som går sönder om man krashar men innehåller mest luft?
Vad händer om stabilisatorvingen trillar av då, faller man rakt ner?

MD-11 är i botten en gammal konstruktion som heter DC-10 ifrån 1970-talet,
på den tiden var det krav för att flyga många sträckor att man måste ha minst 3 motorer, idag finns det många stora flygplan med 2 motorer (största
är Boeing-777, som har världens största motor t.ex GE-90). 4-motoriga plan
är tillverkade för att det är mest effektivt för den flygkroppen och dom motorer man har tillgång till som tillverkare.
Vingar monteras ihop med vingboxen, dom har viss flexibilitet och dom är inte dom starkaste delen på ett plan, svarta lådorna är det.
Vanligt att ha bränsletankarna i vingarna.
Ursprungligen postat av Coolcitte
Jag har för mig att Novair brukar hyra in en Tristar lite då och då (dom använde ju den typen i början). I alla fall så gjorde dom det för något år sedan. Ett mycket fint flygplan

Det var nog många år sen, idag är det få som flyger Tristar som passagerarflyg.
Ursprungligen postat av sleinad
Jo det stämmer. Var iofs ett tag sen nu, men vill minnas att den var på Arlanda senast i juni typ.
Finns också något ryskt bolag (inte Aeroflot) som flyger till Arlanda. De har också nån tremotorig historia ibland. Har inte kollat närmare utan bara sett snabbt när den taxade in. Tror det var en Tristar men ska inte svära på det

Förmodligen Aeroflot och deras MD-11:or som dom använder som frakt eller
så en Tu-154.
Ursprungligen postat av sleinad
Finns det någon kalkyl/formel där man räknar på hur mycket bränsle man behöver när man gör en vanlig kommersiell flygning?
Typ något som inkluderar passagerare, last, väder, sträcka (så klart) osv?
Och om detta finns, var hittar man den?
Finns i flygmanualer, bara att köpa dom manualer du är intresserad av och kolla.
Ursprungligen postat av Coolcitte
Oj, såg att jag skrivit ett fel nu. MD-11an är
inte överrepresenterad i haveristatistiken.

DC:10 som är föregångaren till MD:11, hade ju en del allvarliga olyckor i början, idag så är det 5 av 200 MD:11 kraschade och 30 av 446 DC:10.
Ursprungligen postat av Coolcitte
Vet inte om den här frågan har kommit upp tidigare: Hur många typerates får man som kommersiell pilot inneha? Kan man te x flyga en stor B777a en dag, för att nästa dag flyga B737a, eller är man begränsad till stora plan om man vanligtvis flyger stora plan?
Beror tydligen mycket på vilka flygplan, Airbus har det som sin grej att man kan flyga fler varianter pga fly-by-wire reglagen är liknande på så många plan som möjligt.
Ursprungligen postat av Klevis
Varför finns ens piloter i dagens moderna flygplan? Med tanke på all teknik och teknologi borde de ju kunna klara att flyga utan mänsklig assistans. Skulle kännas betydligt säkrare än någon trött mupp som sitter och tallar för mycket på spakarna emellanåt.
UAV flyger idag enbart militärt, så jag tror att först kommer bli fraktplan som
blir pilotlösa, dock lär det ta ett tag.