Jag har hört att Airbus A380 kan flygas av en pilot som flyger tex en A320 också, stämmer det? Jag kan ju tycka det är lite konstigt för man borde ju få sämre lön om man flyger en A320 till Frankfurt än att flyga Superjumbon till Australien, piloterna har ju ett större ansvar på en A380.
Sen har jag också hört att giganten A340-600 får ha kameran vid fram och bakhjulen för att kunna taxa för den är så enormt lång. Låter ganska komplicerat tycker jag.
Senast jag flög var i Torsdags kväll med Thomas Cook från Phuket. Vi mellanlanda i Sharjah och när den nye kaptenen gick på sa han att en gummilist hade lossnat från vingen och det var inget dom kunde göra åt i Sharjah, så resan hem kunde bli lite skakig. Tyckte det var ganska opsykologiskt med tanke på att det var många flygrädda på planet.
Och den viktigaste frågan: När vi flög ner från CPH så flög vi österut över Bornholm och ner över Ryssland mot Turkmenistan, när vi nådde Turkmenistan var klockan 2.00PM lokal tid och då blir en gubbe akut sjuk så dom var tvungna att plocka fram dropp och syrgas. Alla hade i princip satt sig och börjat sova när folk börja vråla och alla vakna på studs. Efter en stund kom kaptenen in i kabinen och kolla läget. Jag kan tänka mig att dom diskutera mellanlandning, men problemet var att vi var i ociviliserade trakter och vad jag vet är väl sjukvården en ren katastrof i dessa länder. Men frågan är hur man handlar som pilot, tex en flygning till Beijing går ju över Sibirien, hur ska dom kunna landa om ett fel eller dylikt uppstår?