Är inte särskilt flygrädd själv, men har lite blandade frågor.
1. Är det tekniskt sett möjligt för ett "normalstort" inrikesplan (t.ex. en MD-80 eller 737) att nödlanda på svensk motorvägsraksträcka utan att landningsställ och sånt går sönder? Eller är de inte platta och hårda nog? (förutsatt att det inte är några bilar i vägen förstås)
2. Om ett plan kraschlandar i vatten, såsom planet i New York, hur många minuter har passagerarna och besättningen på sig att ta sig ut innan planet vattenfylls och sjunker?
3. Finns det någon form av uppblåsbara livbåtar ombord, ifall ett plan nödlandar i ett större hav? Känns inte så trevligt att ligga i kallt vatten ett längre tag ifall det inte finns några båtar som snabbt kan komma i undsättning.
4. Med tanke på det som stod tidigare i tråden om bristen på lediga jobb i pilotyrket, vad är egenligen definitionen av en bra pilot? D.v.s. hur övertalar en pilot flygbolaget att de ska anställa just honom/henne?
Det känns ju inte som om det finns många sätt för en enskild pilot att påverka företagets vinst, då t.ex. passagerare oftast inte väljer plan efter hur skicklig eller trevlig kaptenen var, och allt är så schemalagt och bundet till rutiner och yttre omständigheter så som väder, så att kaptenen inte kan göra flygningarna snabbare än vanligt och därmed spara tid och göra fler flygningar.
Jag förstår hur en pilot kan vara
sämre än snittet (riskerar olyckor, taskig attityd), men hur hamnar man bland de
bättre?
5. Vad är det för skillnad på kapten och styrman? Har kaptenen mer utbildning? Kan man utbilda sig till kapten, eller är det arbetsgivaren som väljer vilka de befordrar?