2009-04-13, 12:20
Ursprungligen postat av ksv
De senaste modellerna från Boeing och Airbus har motorerna under vingarna.

Tappar man dragkraften från en motor drar det inte lika snett om den kvarvarande motorn sitter bak nära flygkroppen, som det gör om motorn sitter hänger en bit ut på vingen.

En annan fördel man hoppades uppnå var minskad risk att suga in skräp i motorn, eftersom markfrigången blir större än om motorerna hänger under vingarna.
Det har dock visat sig vara tvärt om, då allt ifrån sprut från hjulen till is från vingarna (Gottröra) riskerar sugas in.

En annan nackdel med att ha motorerna långt bak är att man får tyngdpunken väldigt långt bak, vilket gör att flygplanet kan bli knepigt att få balans i när man lastar. Flygplan som t.ex. MD-80 och F-100 måste man ofta barlasta fram om de ska flygas tomma.

Nej, det är ingen större skillnad.

Alla Airbus har motorerna under vingarna och Boeing har det på alla sina flyg sedan B727.
På Iljysin-62 med alla fyra motorerna bak har man ett hjulställ som fälls ut när man parkerar för att undvika att planet tippar.