2009-04-16, 17:19
jumpcut
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Linje T17 19,6 km 39 minuter, T18 18,4 km 37 minuter.

Linje 4 19,3 km 40 minuter 9 19 km 45 minuter.

Vissa spårvagnslinjer är mer långsamma men i regel är det så att är man en mil ifrån centrum så tar det 20 minuter in till centrum. Det är sedan inte bara själva hastigheten som är det viktigaste. Även antalet hållplatser spelar in. På göteborgs spårvagnsät är det 1,5 km mellan hållplatserna medan det i Stockholms tunnelbana är i genomsnitt 1 km mellan hållplatserna samtidigt som spårvagnarna alla gånger inte stannar på hållplatserna. Fler skall gå på och av vid hållplatserna eftersom det är fler som åker tågen. Det är klart att det är fler som skall gå på och av på ett tåg bestående utav 9 M28 vagnar än ett tåg med två M28 vagnar eller på en M29 eller M32 vagn jämfört med ett tåg med 3 vagnar vardera motsvarande 1 1/2 M29 i kapacitet.

Sedan finns det vissa linjer som är mer långsamma men när spåret är frånkopplat övrig trafik och det inte är tätt mellan hållplatserna går de inte saktare att ta sig från en punkt till en annan. Fördelen med tunnelbana jämfört med spårväg som är avkopplad från övrig trafik är inte att det går snabbare fördelen är att man kan ta upp fler personer på ett tunnelbanetåg och det är bra anledning nog. Du förstår ju att jag vill att Göteborg skall ha tunnelbana. Jag tycker faktiskt att tunnelbana är bra. Då kan jag inte förespråka det genom falska förhoppningar om snabbare resor vad jag måste sätta fasta på är det som är bra. Att en resa på fem minuter istället tar fyra minuter är inte tillräckligt viktigt mer utrymme är viktigt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_tunnelbana


http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgs_sp%C3%A5rv%C3%A4gar

http://hem.passagen.se/larsvall/tunnelbana/


Saja, det var bade ett intressant och informativt inlagg. Mycket bra.