2009-05-04, 18:26
SexyBeast
Det är förmodligen termisk turbulens (luftströmmar som rör sig upp eller ned) som gör att det upplevs så.
Det låter farligt, finns det ingen risk när man är nära marken att denna luftström sliter ned en på marken i en krasch?


Normalt lutar man inte mer än 30 grader.
Men det går alldeles utmärkt att både flyga upp- och ned samt att rolla. Jag har själv provat, fast då i simulator förstås.

Trettio grader är nog så otäckt


Däremot finns det åtskilliga olyckor med mindre plan där vingar gått av. Senaste var ju den tragiska olyckan som svenska kustbevakningen råkade ut för.
Gemensamt för dessa är att de opererats på ett sätt de inte var avsedda för, med mycket flygning på låg höjd i kraftig turbulens. Alltså brandflyg, kartmätning, kustbevakning mm.


Finns det ingen risk att det händer i väldigt kraftig turbulens med stora passagerarflyg? Vilka åtgärder skulle du som pilot vidta om du tappade vingarna?

De ruskigaste delarna av resan är ju förstås lyftet och landningen och dessa är ju ganska snabbt avklarade men sedan smyger paniken sig på ibland när man är uppe på tiotusen, hur många olycker sker mellan lyftet och landning? Och hur?