Ursprungligen postat av pilot
Nu flyger jag inte airbusen men jag är ganska säker på att dom använder samma teknik. Dvs dörren går först in.
Edit:
http://www.youtube.com/watch?v=RCFzEg-t_Bk
Så där ser det ut på en A320.
738an har typ samma fast våra sitter fast (dom går inte att plocka av så som hon gör) sen är dom fjädrade utåt också. Det räcker med andra ord att bara dra i handtaget så händer resten naturligt. Väldigt lätta att operera.
Ursprungligen postat av pilot
Går ej. Dörren måste öppnas inåt först och det är på tok för högt tryck för att kunna öppna dörren. Utöver det så är dom låsta också.
Nu måste jag slå bäste herr pilot på fingrarna och tala om att det finns en hel massa många trafikflygplan där dörren öppnas rakt utåt!
Denna variant är framförallt vanlig på turboprop kärror. Men det kanske inte är "pappstrutar" i dina ögon
Lösningen heter då "speed lock" & "pressure lock" som omöjliggör öppning av alla dörrar.
Om man inte flyger Shorts 360 då... där går det alldelens utmärkt att öppna nödugångarna på både mars och jupiters höjd...
Har själv sett ett exemplar där man tvingats sätta en patch över hålet som blev i skrovet (av handtaget) när en gammal dam skulle "vädra" under flygning
Tilläggas bör kanske att Shortsen inte var/är (finns det några flygande?) trycksatt.
Edit: Blev knas med quoten