2009-06-08, 22:24
pilot
"Kan piloterna ha blivit överraskade av vinden?
Händer det ofta?
Eller gjorde de bara bedömningen att det inte var så farligt?
Upplevs det olika i cockpit och kabin?
"

Självklart händer det att vinden inte är som man förväntade sig. Men det är därför vi får betalt.

Turbulens är väldigt personligt, det jag anser är jättelätt kanske någon annan anser är väldigt svår. En definition är att om du trycks våldsamt mot ditt säkerhets bälte så är det svår turbulens.

Vi brukar vara ganska duktiga med säkerhetsbälte-skylten men ibland kommer turbulensen utan förvarning, därför är det alltid bra att ha sitt bälte på under hela resan. (så jobbigt är det inte)

När du närmar dig marken så blir turbulensen i regel lite värre då vinden påverkas av allt på marken (skog, hus, kullar osv). Det kallas för mekanisk turbulens. Även nu under sommaren får vi uppåtvindar som kan göra att det blir lite hoppigt när solen värmer upp tex ett fält och gör att luften stiger just där.
Andra anledningar till varför det är hoppigt när man går ner mot landning är att det är oftast där vi har molnen. Nu under sommaren börjar alla "vackert-vädermoln" dyka upp (cumulus) det är alltid lite hoppigt i dom.

Ang. din fråga om det är hoppigare på olika ställen i kabinen så har jag inbillat mig att det hoppar väldigt mycket mer längst bak i flygplanet (jag vet inte varför )

"Hur svårt är att det att hålla ett sådant plan rakt? Släpper man bara pedalerna så den håller sig rak eller sitter den styrande piloten och parerar hela tiden?"

Jadu, vi slutar absolut inte flyga bara för att hjulen har nått terra firma. Utan det pågår hela tiden korrektioner tills vi når taxifart. hade du bara släppt kontrollerna så fort huvudhjulen tog i backen hade det inte slutat vackert