2009-06-19, 21:00
ksv
Ursprungligen postat av ryssfyran
Hade faktiskt ingen aning om att anledningen till att det plingade till var att man nått 10000 fot men det kan ju vara väldigt värdefullt att veta som flygrädd.
Det som plingar är när man slår av säkerhetsbältsskylten, vilket man normalt gör på 10000 fot.
Det plingar till både när man slår på och av den.

Ursprungligen postat av ryssfyran
Ingen av piloterna som kan skriva lite om typiska ljud/skakningar eller annat som kan skrämma upp den flygrädde som normalt brukar uppstå under flygningen och förklara vad de beror på?
Svårt att veta vad som upplevs som obehagligt, så det är bättre att ni frågar.

Det enda jag direkt kommer att tänka på är att man drar av gasen ganska markant när man kommit 300-400 meter upp efter start. Detta gör man för att minska bullret och dra mindre bränsle. I samband med detta sänker man också nosen, påbörjar en långsam acceleration samtidigt som man påbörjar att stegvis fälla in vingklaffarna.