2009-06-29, 11:41
Murder.Inc
Ursprungligen postat av ksv
Man kan i regel landa på samma bana man startat på utan att behöva dumpa bränsle. Men trippelsjuan har möjlighet att dumpa bränsle för att komma ned i vikt.

Jag har hittills varit förskonad från att behöva landa extra för att slänga av någon.
Däremot har jag nekat både ombordstigning och hemresa.

Jag antar att han döms efter tysk lag.
Nu är inte jag jurist, men hade det varit i Sverige eller ombord på ett svenskt plan gissar jag att något av följande kunnat bli aktuellt:
  • Framkallande av fara för annan (böter eller fängelse i högst två år).
  • Luftfartssabotage. "Den som i annat fall vidtar en åtgärd som är ägnad att framkalla fara för säkerheten för ett sådant fartyg eller en sådan plattform som anges i första stycket eller för ett luftfartygs säkerhet under flygning döms för sjö- eller luftfartssabotage till fängelse i högst fyra år."

Hur som helst lär han få en saftig nota för extralandningen.

Ja, med facit hand borde dom det.

Man kan inte få upp dörrarna efter att man kommit upp i luften. Det går säkert att skada ett fönster men knappast sparka ut det.

Nu för tiden har vi förstärkt cockpitdörr så att piloterna ska kunna få landa ifred.

Ja, befälhavaren får använda så mycket våld som krävs.
Precis som på båtar gäller svensk lag ombord och då polis eller andra myndigheter inte kan utöva sin makt där, har detta i princip delegerats till befälhavaren.

Luftfartslagen 5. kap:
Sista paragrafen är intressant.
Om befälhaveren ber dig hjälpa till kan du alltså passa på att klappa till så mycket du orkar och sedan hänvisa till att du inte kunde besinna dig!


Tack för infon. Då var jag inte helt fel ute i alla fall.