2009-07-09, 10:13
pilot
Ursprungligen postat av HOLLASAURUS
Alltså, instruerad om hur man ska göra, hur stor är chansen att nån av personalen hinner reagera ö.h egentligen?

Sen måste ja kommentera det där med att glidflyga och nödvattenflygningar. Ingen har väl missat de två senaste flygkrascherna som ägde rum, båda på vatten. En var vid start och en var vid landning, men inte fan fanns det några överlevande där. Varför "glidflygde" (eller flög) man inte där då? När ändå möjligheten fanns. Kan inte riktigt hålla med om din teori där...

Och det där med flygvärdinnorna, jag tror inte dom bryr sig ärligt talat...

Annars, tack för alla råd hittils.


Ja asså, du har väl flugit förut? Om inte så kan jag berätta att du kommer få en säkerhetsdemonstration av kabinpersonalen innan ni startar. Där kommer dom gå igenom vad du måste göra vid en nödlandning och hur du tar dig ut. Du kommer även ha säkerhetsinstruktioner vid din plats som du kan läsa igenom.

Kabinpersonalen är även utbildade på att göra allt för din säkerhet vad som än händer. Om något skulle hända på marschhöjd och vi har gott om tid att ta oss ner (tex ett av ställen inte gå ner) då kommer dom göra en lång säkerhetsdemonstration och gå igenom hela kabinen och se till så alla är med på vad som händer och vad dom ska göra. Folk glömmer av att dom är där för din säkerhet, inte för att servera drinkar.
Om en av flygvärdinnorna inte dyker upp till jobbet får vi inte starta. Det beror på inte på att vi har en person mindre som kan sälja drinkar utan för att det saknas en person som måste vara där om något händer

Om något skulle hända där dom har mindre än 5min på sig tills det att olyckan har hänt tills vi nödlandar så kan dom inte göra mycket mer än att spänna fast sina egna säkerhetsbälten och ropa "Heads down stay down" eller vad dom skriker.

ang. dom senaste två krascherna så räknar jag personligen bara Air France olyckan och det som hände där skadade planet så mycket att dom mer eller mindre bara ramlade ner från himlen. Flygolyckan i Komorerna räknar jag inte ens. Skulle inte få för mig att flyga med ett sånt bolag.

Ang. glidflygning så är det inget teori, jag är pilot och jag vet att det går.