2009-07-10, 21:33
pilot
Ursprungligen postat av ksv

United Airlines Flight 173
Piloterna får för sig att alla landningsställen inte kommit ut, avbryter inflygningen och lägger sig i väntläge för att felsöka.
Kaptenen är helt insnöad på problemet med landningsställen och trots att både styrmannen och färdmekanikern påpekar att bränslet är på väg att ta slut, verkar han inte bry sig. De gör å andra sidan inga större försök att få fram budskapet.
De havererar så småningom efter att alla fyra motorerna stannat. Det var f.ö. ingen fel på landningsställen.


Påminner lite om Eastern olyckan. Dom kommer in för landning, stället går ner men en lampa som indikerar att stället har låst sig tänds inte. Dom avbryter och lägger sig i väntläge och försöker felsöka. Kaptenen misstänker att stället är nere och låst men det är bara lampan som har slutat fungera.
Vid ett light test visar det sig att lampan inte går igång men kaptenen vill vara 100% säker på att stället verkligen är nere och att det inte råkar vara så att lampa och stället har slutat fungera samtidigt.

Brist på CRM och MCC slutar med att dom slutar flyga flygplanet och lägger all sin koncentration på att försöka lösa ett problem och flygplanet kraschar rakt ner.
Det var f.ö. ingen fel på landningsställen. (dom kraschade pga en trasig lampa)

Man kan läsa mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eastern_Air_Lines_Flight_401


Ursprungligen postat av ksv

Undra vad dom hade tänkt göra på semestern eftersom dom var så störda över att behöva dela rum med sina barn?