Ursprungligen postat av Mrs Jones
Jag förstår att man kan flyga runt dom när man är på hög höjd, men man måste ju ner någon gång. Och om det är mycket åska över stora områden?
På hög höjd kan man ibland åka över dem.
Annars åker man runt, oavsett höjd. Dels tittar man förstås ut men framför allt använder man sig av väderradarn för se var de mest intensiva cellerna finns.
Är det mycket åska kan det så ut så här:
http://i28.tinypic.com/2nc2vxx.jpg
Man ser bara till att hålla avstånd till röda och gula områden.
Skulle det ligga en kraftig cell precis över inflygningsområdet när man ska landa, lägger man sig i väntläge en stund och väntar. Åskmoln är inte stationära utan drar undan ganska snabbt.
Ursprungligen postat av Mrs Jones
Jag har fått för mig också att allting är mycket värre i USA så att om dom säger kraftig åska så är det mycket värre än här hemma i Sverige?
Generellt sett kan åskmoln bli högre och därmed kraftigare ju närmare ekvatorn man kommer.
Men det är åter igen inga problem, eftersom man alltid undviker dem oavsett storlek.
Som jag skrev tidigare är flygning runt åskmoln vardagsmat för oss piloter och helt odramatiskt.
När jag härom natten flög från Grekland ägnade jag ett par timmar av flygningen åt att sicksacka mellan höga åskceller över Rumänien och Bulgarien. Passagerarna åt först och sov sedan och med största sannolikhet hade de ingen aning om några åskmoln.