2009-09-04, 20:35
carrotcake
Händelser som dessa gör mig aningen fundersam. Vad är det som gör att dessa piloter tar sådana stora risker? Även om säkerhetskulturen är sämre så måste ju ändå piloterna veta att det är förenat med stora risker att göra så här?

Att jag tog upp det här med tailstrike är att jag tänkte mig att piloterna försöker stiga så kraftigt så bakpartiet tar i marken? Fast jag kanske fått det om bakfoten. Tänkte på den där olyckan i Japan 1985 där stjärtpartiet hade skadats i en tailstrike några år tidigare om jag minns rätt. Någon får gärna reda ut detta för mig.

Är hemma nu igen, flög med SAS det kändes tryggt tyckte jag. En sak funderade jag dock på. Från Barcelona-Köpenhamn flög vi en CBR 900, denna maskin hade "borrmaskin" ljudet som jag förstått har med vingklaffar att göra? Från Köpenhamn till Göteborg flög jag en Airbus, vet ej modell. Detta plan lät dock illa som fasen. Ett sågande ljud, högt som bara den. Lät inget vidare alls...