Ursprungligen postat av pilot
Vet inte varför jag ens försöker svara, men okej ger mig på ett sista försök innan jag lägger ner den här diskussionen.
Jag är en av piloterna på Ryanair och jag är inte ett dugg stressad. Vi jobbar 5 dagar och sen är vi lediga 4a dagar. Att göra en turn around på 25min är inte jobbigt från piloternas sida. Vi behöver mer eller mindre bara lägga in en ny rutt och programmera FMSen sen är vi klara.
Att vi flyger runt hur vi vill på eget bevåg är faktiskt helt absurt! 9 av 10 kontroller har radar. Dom ser hur vi flyger och dom gångerna det saknas radar är det extra viktigt att flyga exakt som man är klarerad. Ingen pilot varken på Ryanair eller nått annat bolag här i Europa flyger runt på eget bevåg i kontrollerat luftrum.
Jodå nog alltid syns det när ni genar, tro inget annat.
För övrigt, vilka destinationer trafikerar Ryanair som saknar radar?
Ursprungligen postat av pilot
Sen det där med att vi åker till 10nm final gör jag på rutin. 10nm är gott om distans. På skavsta är det till och med standard klareringen från kontrollen att gå till 10nm final.
Ibland går jag till 5nm final också om förhållandena är goda och gör en sk. visuell inflygning.
Givetvis är 10 nm gott om avstånd, men det förutsätter att ni fått en klarering dit. Så är inte alltid fallet.
Eller så har ni väldigt dåliga nav-hjälpmedel. Att få en klarering tex direkt ARS och sedan missa en hel VOR och istället komma direkt 10 NM. Väldigt märkligt.
Ursprungligen postat av pilot
Aldrig hörttalas om att nån skulle landa innan snöröjningen är klar. Även om man startar med den absolut minsta bränslemängden du får ha lagligt har du fortfarande tillräckligt med soppa att gå till ditt alternativ. Anledningen till varför man tar mer bränsle är för att kunna lägga sig i hold och öka chanserna att landa på din destination.
Nej att du inte hört talas om det må så vara, men jag känner till det. Div från skavsta till arlanda som inte klarade att vänta på snöröjningen då bränslet inte räckte.
Ursprungligen postat av pilot
Vi tar extra bränsle på rutin, det gör alla piloter på alla bolag. Inget konstigt med det.
Nej, inget konstigt med att ta med extra bränsle. Däremot att inte ta med tillräckligt med extra bränsle, det är konstigt.
Ursprungligen postat av pilot
Att kabinpersonalen är dåligt utbildad vet jag inget om.
Nej man kan ju inte känna till allt. Just den händelsen skedde väl 2002, och jag gissar på att det var långt före du började flyga kommersiellt.
Däremot så var just den händelsen jag tog upp omskriven i pressen så du kan läsa om den tex här:
http://www.dn.se/ekonomi/kritik-mot-ryanair-efter-allvarliga-tillbud-1.303650
Ursprungligen postat av pilot
Man landar inte med bromsvärde på 0,15. Det får vi inte ens göra, varken för Ryanair eller för JAA.
Alternativet i det fallet var att trilla ner, då man gjort av med allt bränsle i försök på att komma ner på Skavsta innan man div:ade.
Ursprungligen postat av pilot
Våra regler säger att vi inte får landa med bromsvärde på 0,25 och under.
Självklart går vi in i tabeller och kontrollerar landningsdistansen när bromsvärdena är dåliga (Dom måste fortfarande vara över 0,25)
Se ovan.
Ursprungligen postat av pilot
Vi får göra en 360 om vi ligger utanför 10nm final, över MSA (säkerhöjd) och väderförhållandena är så bra att vi kan se ut.
Att göra en 360 på kortfinal gör vi inte. Då blir vi av med jobbet samma dag.
Jag har själv bevittnat 360 innanför OM.
Ursprungligen postat av pilot
Vi har ett system som övervakar varenda flight vi gör och skickar det till ett utomstående företag som analyserar allt.
Om ett flygplan inte skulle vara stabiliserad vid 1000ft i dåliga väderförhållanden och 500ft i bra och vi inte gör en go around blir vi av med jobbet.
Vi har till och med en procedur på Ryanair som jag tycker är riktigt bra. vid 500ft så säger piloten som inte flyger "500ft go around eller continue".
Alltså om kaptenen flyger så kommer styrman vid 500ft säga go around om planet inte är stabiliserat. Självklart är det en no blame go around policy som det är på alla andra vettiga bolag också.
Ursprungligen postat av pilot
Det är normalt att en motor ryker. Sen vad som hände den gången vet jag inget om. Vi har jättebra tekniker som jag liter till 100% på. I sverige är det ett företag som heter Priority som har hand om våra kärror.
Nej klart att du inte vet vad som hände vet det tillfället. Jag vet dock, då det var jag som sa till piloten att det rök. Ngn slang som brustit i samband med att man fällde ner stället som pumpade in en massa hydralolja i motorn.
Men man valde att fortsätta inflygningen utan att närmare undersöka saken. Planet blev sedan på marken åtskilliga timmar för reperation och piloten var märkbart skärrad när jag senare talade med honom.
Ursprungligen postat av pilot
Dom har även andra kunder som:
Finnair
Norwegian
Novair
TUI Fly
Windrose
bara för att nämna några och du litar troligen till 100% på dom bolagens underhåll. Ja men det är ju det roliga, det är exakt samma människor som har hand om deras kärror som har hand om våra.
PAM gör säkert ett bra jobb. Har jag aldrig ifrågasatt.
Ursprungligen postat av pilot
Ja det var riktigt klantigt.
Ja det var det.
Iom detta så avslutar jag diskussionen om Ryanair, då jag anser att det är fel tråd.
Folk blir enbart mer flygrädda, och det var inte det som var tanken med denna tråd.
Skicka PM om du vill diskutera mer.