Ursprungligen postat av pilot
Just den olyckan med branden och nödutgångarna gjorde så vi ändrade våra procedurer. På den tiden var proceduren att om vi behövde evakuera skulle vi använda alla nödutgångar.
Efter den olyckan är våran SOP nu mera "evacuate the aircraft using any available exits".
På bolaget skämtas det lite friskt om Ray Conway (chef pilot) FCI friday. ksv om du frågar en viss herre på TUI så kommer han veta vad jag pratar om
Mod kanske kan dela upp sista biten av den här tråden till en ny. Jag har iaf ett och annat att säga till om fortfarande fast det lämpar sig inte i den här tråden
Men bara kort så verkar det som om m99 inte litar på piloterna. För allt han har nämnt förutom en incident med utbildning på kabinpersonalen har direkt med piloterna att göra.
mvh pilot som sitter och läser massa nya FCIs

Det är piloterna som framför luftfartyget, och således är det deras handlande som är helt avgörande för flygsäkerheten.
Vid en evakuering är kabinpersonalen givetvis viktigt, men så många nödevakueringar sker ju inte årligen, så givetvis hamnar fokus på piloterna när man diskuterar säkerheten hos ett flygbolag.
Det är piloternas handlande i kombination med statusen på flygplansflottan som avgör säkerheten hos ett bolag.
När det gäller flygplansflottan är dock Ryanair ett föredöme med moderna fina flygplan.
Eller har du ngn annan syn på vad som styr ett flygbolags säkerhet?