Ursprungligen postat av proudslacker
Vad häftigt

Kan man göra den praktiska utbildningen i enbart simulator alltså? Finns det piloter som utbildar sig på det sättet och inte flyger mindre plan alls under utbildningen?
Nej, en full flight sim går ju loss på 10000 kr/h eller nåt sånt, så det är inget bra alternativ.
Sedan handlar flygutbildning om väldigt mycket mer saker än att bara starta och landa, så man måste ut i verklighet och skaffa sig erfarenhet.
Ursprungligen postat av Hefaiston
Spännande, och jag håller med mig om att det är nog enda chansen att överleva med mig bakom spakarna. Min enda riktiga flygerfarenhet är lite segelflyg och det var svårt nog, riktigt kul dock

När det gäller att kunna spaka på riktigt, är erfarenhet från segelflyg långt bättre än vad man kan uppnå framför datorn.
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag visste inte att autoland var så utbrett, är det något ni brukar köra med?
Bara för att det är möjligt där det finns ILS innebär inte att man får.
Det är i regel bara de största flygplatserna som har backupsystem mm som gör att man får använda sig av det i dåligt väder.
Ursprungligen postat av Hefaiston
Och hur är det med att låta autopiloten flyga ILS, brukar ni lata er när ni flyger in eller kör ni själva bara för nöjes och tränings skull?
Man gör en autoland per halvår, eftersom man måste göra det.

Annars är det bara om det är riktigt tät dimma som man verkligen är tvungen att autolanda (ILS cat II och cat III).
De flesta piloter har valt yrket för att vi älskar att flyga, så man kopplar såklart ur en stund innan landning och handflyger.

Däremot är det ofta att man låter autopiloten etablera sig på ILS:en innan man kopplar ur, då den faktiskt avlastar arbetet en del. Är det tät trafik och man vektoreras in kan det vara ganska hektiskt med små marginaler och autopiloten flyger alltid med större precision än människor.