2009-10-10, 18:11
Ursprungligen postat av ksv
Nej, en full flight sim går ju loss på 10000 kr/h eller nåt sånt, så det är inget bra alternativ.
Sedan handlar flygutbildning om väldigt mycket mer saker än att bara starta och landa, så man måste ut i verklighet och skaffa sig erfarenhet.

När det gäller att kunna spaka på riktigt, är erfarenhet från segelflyg långt bättre än vad man kan uppnå framför datorn.

Bara för att det är möjligt där det finns ILS innebär inte att man får.
Det är i regel bara de största flygplatserna som har backupsystem mm som gör att man får använda sig av det i dåligt väder.

Man gör en autoland per halvår, eftersom man måste göra det.
Annars är det bara om det är riktigt tät dimma som man verkligen är tvungen att autolanda (ILS cat II och cat III).

De flesta piloter har valt yrket för att vi älskar att flyga, så man kopplar såklart ur en stund innan landning och handflyger.
Däremot är det ofta att man låter autopiloten etablera sig på ILS:en innan man kopplar ur, då den faktiskt avlastar arbetet en del. Är det tät trafik och man vektoreras in kan det vara ganska hektiskt med små marginaler och autopiloten flyger alltid med större precision än människor.


Jag kan tänka mig att inflygningen till dom större flyplatserna kan vara ganska hektiskt jo. Men jag förstår varför ni gillar ert yrke, flyga segelflyg var riktigt häftigt så jag kan ju bara tänka mig hur kul det måste vara att få flyga dom stora leksakerna