Ursprungligen postat av pilot
Hej,
Jag flyger en 737-800a till vardags så jag ska nog kunna hjälpa dig.
När det gäller siktförhållanden så kan vi inte landa om sikten är mindre än 200meter och vi måste se banan 15meters höjd om flygplatsen har en sk. CATIII utrustning. (På 738an gör vi CATIIIA)
På dom flesta flygplatser finns det bara CATI där får sikten inte vara mindre än 550-800 meter beroende på vad dom har för ljus på banan och vi måste se banan på 60 meters höjd.
När det gäller vindar kan vi inte starta eller landa om det blåser mer än 35 knop (18 m/s) i sidan. Det är under optimala förhållanden, om det regnar, eller banan är smalare än normalt så kommer vi minska max tillåtna sidvind.
Vi kan inte heller landa om banan ej uppfyller dom krav på bromsegenskaper vi kräver.
När vi flyger har vi alltid alternativa flygplatser som vi kan gå till där vi har försäkrat oss om att vädret håller och vi tar alltid extra bränsle när vädret är marginellt för att möjliggöra att vi ligger och väntar på bättre tider så slipper man gå till alternativet direkt.
Tack för svaret. Det här med regler för sikt är detta bara en extra säkerhetsåtgärd? Är det teoretiskt möjligt att landa helt på autopilot även om sikten är noll? (Jag har förstått att det inte är tillåtet.) Eller måste piloten göra själva sättningen manuellt och därmed se banan sista biten?
Vad är CatIII och Cat I?