2009-11-15, 13:42
Slabby
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Tack för svaret. Det här med regler för sikt är detta bara en extra säkerhetsåtgärd? Är det teoretiskt möjligt att landa helt på autopilot även om sikten är noll? (Jag har förstått att det inte är tillåtet.) Eller måste piloten göra själva sättningen manuellt och därmed se banan sista biten?
Vad är CatIII och Cat I?


Jag är inte helt insatt på pilotbiten men

när vi pratar här pratar vi om ILS dvs den vanligaste formen av inflygningshjälpmedel. Och den finns i olika nivåer som är olika pålitliga Cat I den vanligaste och för flygplatsen billigaste måste det vara en sikt på banan på minst 550 meter och flygföraren måste se banan på minst 200 ft dvs knappt 70 meters höjd.

Cat III som är den högsta pålitligheten finns i 3 verisioner ABC

Där det vid A måste vara minst 200 meters sikt B 50 meter och C ingen sikt alls. Det man ska komma ihåg är att planen måste vara utrustade för dessa inflygningar, det kan vara så att flygplanet inte får utföra mer än CAT I samt att besättningen måste vara utbildade och certifierade för det. Det kan även vara så att operatören (bolaget) har satt upp extra restriktioner så att deras piloter inte får ha dessa minsta tillåtna värden.

Angående om det får att landa per autopilot sk. "autolanda" tror jag det är olika för olika flygmaskiner, vissa har funktionen andra inte. rätta mig gärna om jag har fel.