2009-12-02, 22:17
Ursprungligen postat av Babbasxd
Hej! Har läst igenom hela tråden och är imponerad och extremt tacksam för alla piloter och användare som skrivit frågor och svar här. Känner mig mycket bättre.

Flög för första gången på 4 år i somras och fick en panikångest-attack. Gick på KBT under tiden, och körde mina procedurer så det gick bra. Men nu skall jag flyga igen (i jobbet) till Finland, och jag har redan gjort det en gång 2 månader sen och då var det lite jobbigt. Har inte så mycket problem nu efter jag har läst igenom denna tråd samt kollat på dokumentärer.

Har ett par funderingar dock...

Skall flyga nu på Tisdag och undrar, hur länge är man på "cruising altitude"? Tänkte försöka slappna av med min laptop i knät men får man inte ha den uppe så värst länge är det ju ingen poäng... Då får jag försöka hitta någon annan sysselsättning för att avleda min uppmärksamhet.

Också undrar jag om det finns någon statistik för flygolyckor i Sverige? Jag kommer bara att tänka på Gottröra, men finns det inga dödliga olyckor? Den närmaste jag vet är 1989 i Danmark (Partn Air)...


Tackar igen för allt och på förhand för svar!


Skulle gärna vilja att någon aktiv pilot bekräftar att detta om cruise altitude stämmer för jag är inte aktiv inom flyg, dock är det ett stort fritidsintresse.

Det beror lite på när man når cruise altitude, men det handlar nog normalt om ca10-15 minuter efter start gissar jag. Jag är inte säker på när du får dra fram laptopen men det handlar antagligen om drygt 10 000 fot (när man planar ut och börjar en lite långsammare klättring upp till slutgiltlig cruise altitude).
Vart ska du flyga? För ska du flyga mellan göteborg och stockholm är det nog knappt någon ide, men handlar det om en flight på mer än en timma lär du nog få ha uppe den en rätt bra stund.

När det gäller flygolyckor verkar det inte finnas någon efter 1977 med dödlig utgång i Sverige. Jag vet att det är en sliten fras men att flyga idag är oerhört säkert. Det finns nog ingen annan bransch som har så mycket säkerhetskrav på sig och de olyckor som sker blir alltid grundligt utredda.

Vad är det för dokumentärer du kollar på för övrigt? För inte för att vara alltför så men rätt många av dom är inte helt objektiva (tänker t.ex. på air crash investigations). Det finns säkert utmärkta dokumentärer också (bara att jag inte hittat dom) men dom flesta är oerhört dramatiserade (enligt mig åtminstone).