2009-12-24, 13:59
ksv
Ursprungligen postat av Mylph
Sedan skulle han värma motorerna och drog på dessa (stillastående) och då hörde man att det varvade upp sedan kom ett annat ljud mer som att det "dånade" i kabinen, är detta någon form av "övervarvning"? Här tänker jag mig vanligt motorljud som buller och det här extraljudet som "dån" om ni förstår.
Det man gör innan start ibland om det är isbildningsförhållanden är att hålla bromsarna och varva upp motorerna till ett visst varvtal. Anledningen till detta är att få is som kan ha bildats på fläktbladen att släppa.
Men det låter varken mer eller annorlunda från när man drar på för att starta.


Ursprungligen postat av Mylph
Glömde såklart fråga vad som gjort att bara vi kunde flyga iväg, när inga andra kunde flyga på grund av vädret? Det var en Boeing 737 (om jag minns rätt) som flögs av Lufthansa, även British Airways, Air France hade relativt stora plan som inte lyfte pga vädret, mindre inrikesflyg kan jag förstå.
Som andra varit inne på beror det på flygplatsernas kapacitet. Flygplanen i sig har inga problem med vädret!

Söder om norden har de flesta flygplatser ingen eller mycket liten kapacitet till snöröjning och halkbekämpning. Dessutom krävs att flygplatsen har avisningbilar för att rengöra flygplanen från is innan start. Finns det bara en enda sådan bil kanske flygplatsens kapacitet sjunker till ett par avgångar per timma.