Ursprungligen postat av ksv
Det man gör innan start ibland om det är isbildningsförhållanden är att hålla bromsarna och varva upp motorerna till ett visst varvtal. Anledningen till detta är att få is som kan ha bildats på fläktbladen att släppa.
Men det låter varken mer eller annorlunda från när man drar på för att starta.
Som andra varit inne på beror det på flygplatsernas kapacitet. Flygplanen i sig har inga problem med vädret!
Söder om norden har de flesta flygplatser ingen eller mycket liten kapacitet till snöröjning och halkbekämpning. Dessutom krävs att flygplatsen har avisningbilar för att rengöra flygplanen från is innan start. Finns det bara en enda sådan bil kanske flygplatsens kapacitet sjunker till ett par avgångar per timma.
Det var lugnande att höra!
Ja Milano var ett stort kaos, vi hade blivit inställda två dagar på grund av snövädret, sista natten fick vi tillbringa på flygplatsen då bilvägarna var avstängda och vi inte kunde ta oss till ett hotell, så det var ingen höjdare. Dock var det tre stycken avisningsbilar. Vi får vara tacksamma över snöröjarna på Arlanda