Ursprungligen postat av Hefaiston
Skulle gärna vilja att någon aktiv pilot bekräftar att detta om cruise altitude stämmer för jag är inte aktiv inom flyg, dock är det ett stort fritidsintresse.
Det beror lite på när man når cruise altitude, men det handlar nog normalt om ca10-15 minuter efter start gissar jag. Jag är inte säker på när du får dra fram laptopen men det handlar antagligen om drygt 10 000 fot (när man planar ut och börjar en lite långsammare klättring upp till slutgiltlig cruise altitude).
Vart ska du flyga? För ska du flyga mellan göteborg och stockholm är det nog knappt någon ide, men handlar det om en flight på mer än en timma lär du nog få ha uppe den en rätt bra stund.
När det gäller flygolyckor verkar det inte finnas någon efter 1977 med dödlig utgång i Sverige. Jag vet att det är en sliten fras men att flyga idag är oerhört säkert. Det finns nog ingen annan bransch som har så mycket säkerhetskrav på sig och de olyckor som sker blir alltid grundligt utredda.
Vad är det för dokumentärer du kollar på för övrigt? För inte för att vara alltför så men rätt många av dom är inte helt objektiva (tänker t.ex. på air crash investigations). Det finns säkert utmärkta dokumentärer också (bara att jag inte hittat dom) men dom flesta är oerhört dramatiserade (enligt mig åtminstone).
Det är dödsolyckor mer eller mindre årligen inom flyget i Sverige, dock större passagerarplan har varit förskonade i Sverige under längre period för statestik
http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Country=SE
En B767 fråga, nu när det finns en winglet uppgradering, kräver det extra simulatortid för att få flyga med detta?
http://www.fritidsresor.se/36665/Ansvar--Klimat/Flyg/Winglets/