2010-03-04, 13:28
Ursprungligen postat av oawu
När ni flyger uppe i luften, har ni hela tiden kontakt med de på marken? Eller är det bara när ni kommer till ett land?

När man lyfter så får man ju alltid lock för öronen. Hur löser man det problemet bäst? Hur gör ni piloter och övriga i besättningen?

Vid start, när ändrar ni ljudet på motorn? Jag menar, ni accerlerar och "uppe vid molnen" så brukar det låta som att ni drar ner på gasen? När gör man det?

Vid landning så ska man fälla upp stolsryggen och bordet, varför detta?

När förbereder ni piloter landningen? Vad är det exakt ni gör då?

Hur långt kommer ni till flygplatsen, innan ni stiger på planet? När ni träffas, vad pratar ni då om? Är det där man ser om det är turbulent på vissa områden eller inte? Vem av er två flyger och vem bestämmer det? Vad gör den andre om den ene flyger själva planet?

När ni kommit in på flygplanet, vad är det ni gör då i cockpit? Exakt vad är det ni kontrollerar?

Hur mycket tid lägger man ner på att gå igenom själva resan, väder och sådär?

När ni lyft ibland så brukar ni svänga rätt så rejält uppe i luften. Varför gör man så och finns det någon risk med det? Jag tycker det är sjukt obehagligt, det känns som om hela planet lutar.

Finns det något som kan lossna från planet? Jag menar, det går ju ändå i 800 KM/H.

En Airbus 321, hur gamla är dem? Hur säkra är de flygplanen jämfört med andra? Jag menar, har de alla moderna tekniska funktioner som övriga vettiga plan?


Jag lämnar dom frågorna som är mer riktade direkt åt piloter lite öppna (jag kan svara på det mesta ändå men eftersom jag inte är pilot så känns det säkrast så, minimera risken för felaktiga svar ).

När ni flyger uppe i luften, har ni hela tiden kontakt med de på marken? Eller är det bara när ni kommer till ett land?


Alla passagerarflygningar du kommer genomföra är kontrollerade. Planet är alltid övervakat av flygledare (till och med över oceanerna, även om där inte finns radartäckning).

Vem av er två flyger och vem bestämmer det? Vad gör den andre om den ene flyger själva planet?

Detta bestäms inbördes av piloterna (vanliga som jag förstått det är att en startar och en andra landar). Den som inte flyger pratar med flygledningen, går igenom checklistor etc.

När ni lyft ibland så brukar ni svänga rätt så rejält uppe i luften. Varför gör man så och finns det någon risk med det? Jag tycker det är sjukt obehagligt, det känns som om hela planet lutar.


Det här beror helt enkelt på att man i majoriteten av fallen måste svänga för att hamna på rätt kurs (sannolikheten att startriktningen är mot din slutdestination är väldigt liten) och när man ligger lågt och alla är bältade så kan man svänga kraftigare (vilket ju är effektivare, kortare svängradie=kortare sträcka). Anledningen till att det känns som att det lutar är för att det är precis vad det gör. Man svänger planet genom att kombinera skevroder som lutar vingarna med sidroder som trycker nosen åt sidan (något jag lärde mig när jag flög segelflyg, flyger man bara simulator så tror man att enbart skevroder räcker).

När det gäller risk är svaret nej, det är fullkomligt säkert (och planen klarar av mycket branta vinklar i svängarna, betydligt mer än vad som normalt används).



Finns det något som kan lossna från planet? Jag menar, det går ju ändå i 800 KM/H.


Alltså, KAN lossna, jo det kan. Men det är extremt extremt ovanligt. Planen är byggda för att klara betydligt mer påfrestning än det som dom normalt utsätts för (exakta siffror kan jag inte men det går att hitta om du vill).


En Airbus 321, hur gamla är dem? Hur säkra är de flygplanen jämfört med andra? Jag menar, har de alla moderna tekniska funktioner som övriga vettiga plan?


A321 är ett nytt och modernt plan. Fullt med teknik och mycket mycket säkert. Vill du ha statistik etc så går det att fixa fram.

Det jag har lämnat nu har jag antingen inte hunnit med (landning och checklistor t.ex.) för jag behöver sluta skriva eller så är det bättre att lämna åt någon som faktiskt arbetar som pilot (t.ex hur lång tid man lägger på väderbriefing etc).