Ursprungligen postat av oawu
När man lyfter så får man ju alltid lock för öronen. Hur löser man det problemet bäst? Hur gör ni piloter och övriga i besättningen?
Jag har sällan besvär av detta, men när jag känner av det gör jag bara en "vanlig" tryckutjämning. Håll för näsan och försöka blåsa, så öppnar man gångarna i öronen och trycket jämnas ut.
Ursprungligen postat av oawu
Vid start, när ändrar ni ljudet på motorn? Jag menar, ni accerlerar och "uppe vid molnen" så brukar det låta som att ni drar ner på gasen? När gör man det?
Det varierar en del, beroende på från vilken flygplats man startar. Man vill stiga så brant som möjligt under en kort period i början dels för att undvika hinder i närområdet men också för att minska bullret när man kommer en bit från flygplatsen. När man sedan har uppnått den höjd man vill ha sänker man nosen och accelererar så att man kan fälla upp klaffar och slats. På den flygplanstyp jag flyger och på de flesta flygplatser vi trafikerat brukar vi accelerera vid 1000 fots höjd (305 m)
Ursprungligen postat av oawu
Vid landning så ska man fälla upp stolsryggen och bordet, varför detta?
Av säkerhetsskäl. Om det skulle hända någonting strax innan landning och det blir en hårt sådan bör man inte ha ett bord eller en stolsrygg i huvudhöjd, av förklarliga skäl. Eftersom det kan vara ont om tid om något inträffar strax innan landning är det bättre att förbereda kabinen för ett sådant läge redan innan.
Ursprungligen postat av oawu
När förbereder ni piloter landningen? Vad är det exakt ni gör då?
Det beror på vilken typ av flygning man gör. Om man flyger korta sträckor inrikes i Sverige kan man börja planera vilken inflygning man ska använda sig av redan innan man sätter sig i planet, när man tagit del av väder och annan information om destinationen. I luften brukar jag börja förbereda landningen ca 30 minuter innan beräknad ankomst. Det man gör då är att ta del av uppdaterad väder och övrig information från destinationen och därefter läsa in sig på den inflygningsprocedur man förmodligen ska använda sig av. Man ställer in olika instrument i flygplanet så att allt är förberett inför landningen, och diskuterar med sin kollega om hur det kommer att gå till. Allt dubbelkontrolleras av båda piloterna.
Ca 10 minuter innan landning börjar man dra ner på fart och några minuter innan landning fäller man ut klaffar/slats och landningställ.
Ursprungligen postat av oawu
Hur långt kommer ni till flygplatsen, innan ni stiger på planet? När ni träffas, vad pratar ni då om? Är det där man ser om det är turbulent på vissa områden eller inte? Vem av er två flyger och vem bestämmer det? Vad gör den andre om den ene flyger själva planet?
Det är lite olika beroende på bolag och var man skall flyga. Men generellt sätt från 45 minuter till 1,5 timme. Man går igenom framförallt väder och annan information från de olika flygplatser som är aktuella, förutom startflygplatsen och destinationen behöver man också alternativa flygplatser, både i närheten av destinationen och längs sträckan. Det är då man tar del av rapporter om turbulens längs färdvägen men det kan man också få under själva flygningen. Man tittar också på hur många passagerare man beräknas ha med sig och (ett datorprogram) räknar ut hur mycket bränsle man behöver tanka. Man får information från andra som jobbar med flygningen om oregelbundenheter som kanske har inträffat någonstans. Det kan vara allt från sent ankommande anslutningsflyg som man ska besluta om man ska vänta på eller ej till att någon mindre komponent på flygplanet är trasigt och att den aktuella destinationen inte har de faciliteter som krävs för att hantera detta etc. etc.
Vem som flyger bestäms av piloterna själva. Man delar upp rollerna i cockpit som Flygande-pilot och Ickeflygande-pilot. Sedan skiftar man rollerna. När den ena flyger pratar den andre med flygtrafikledningen, har uppföljning på färdplanen med bränsleåtgång osv. Det kan variera lite lätt beroende på flygbolag exakt vilka uppgifter som faller på vardera pilot.
Ursprungligen postat av oawu
När ni kommit in på flygplanet, vad är det ni gör då i cockpit? Exakt vad är det ni kontrollerar?
Man kontrollerar självfallet att alla system fungerar som de ska. På nya flygplan är detta enkelt då man genast får en indikation på om något inte fungerar och dessutom har flygplanet en loggbok där man skriver ner eventuella fel efter varje flygning. Man matar in all information som behövs i flygplanets dator om färdväg, vikter, bränsle etc. Man har kontakt med rampen, tank-personalen, gate-personal och samordnar så att allt ska löpa så smidigt som möjligt tills det är dags att åka. Man tar kontakt med flygtrafikledningen på flygplatsen och får (förhoppningsvis) klarering till sin destination och information om väder, bana i användning etc. Säkerligen en hel del annat som jag glömmer bort nu, när man jobbat ett tag blir det en rutin som fungerar smidigt.
Ursprungligen postat av oawu
Hur mycket tid lägger man ner på att gå igenom själva resan, väder och sådär?
Tja, om man flyger samma sträcka 5 dagar i rad och vädret är soligt och fint är det lättare att kapa ner tiden, om man däremot har destinationer man inte känner till sedan tidigare och vädret är sämre har man en hel del att göra. Allt från 10 minuter till en timme beroende på omständigheterna.