Ursprungligen postat av antonivansson
Jag har åkt med en full pilot en gång, fast jag lever
(Det var i tredje världen, ja...)
Jag undrar:
Man sitter i ett flyg mitt över Atlanten och nåt skit händer, storm och vingarna är trasiga, alla motorer har dött, eller båda piloter blev sjuka och dog.. ja ni fattar.. Hur löser man det?
En annan sak, att flyga såna där megaflygplan känns ju helt onaturligt, det är inte konstigt att ca 25% av alla människor är flygrädda. Är det verkligen så ofarligt som piloter vill få det att låta?
Och en till: det pratas mycket om att turbulens är ofarligt (för flygplanet), men vad jag förstår kan det bli farligt om det är riktigt mycket, om det är storm t.ex., jag minns två olyckor bara senaste åren som var pga ordentlig storm och kraftig turbulens. Så, när man sitter där och det skakar utav bara helvete - hur vet man att det har gått över gränsen till att bli farligt?
Om båda vingarna ramlar av över atlanten, ja du, tar på sig flytväst tror jag... Grejen är att, det händer inte. Det flyger tusentals människor över atlanten dagligen. Flygplan underhålls och granskas supernoga hela tiden. T.ex var det så att förr var tvåmotoriga plan tvingade att hålla sig inom en viss tid från en landningsflygplats (60 minuter tror jag) men i och med att planen är så pålitliga får man idag flyga tvåmotoriga plan över atlanten där man är så långt bort som 2 timmar från en landningsplats (kallas ETOPS120 klassning om jag inte minns fel).
Megaflygplan, då antar jag att du tänker B747, A380 och liknande? Alltså det är lika onaturligt eller naturligt som en cessna. I slutändan handlar det bara om fysik (om än i större skala). Man kan debattera huruvida det är naturligt med flygplan men grundprinciperna är dom samma, oavsett storlek. Och det är inte så att det händer mer olyckor med stora plan, snarare tvärtom.
Turbulens kan självklart bli farligt om det blir för mycket. Det är bland annat därför man undviker åskmoln och stora vädersystem, just för att det är så mycket turbulens att det kan vara farligt för flygplanet. Men i normala fall är turbulens inget problem för ett plan, obehagligt är det men framförallt på hög höjd så är det inget att oroa sig för. Det som kan vara farligt är så kallad vindsjuvning (wind sheer) på låg höjd. För det kan i teorin få planet att tappa lyftkraften alldeles ovanför sättningen och orsaka att planet faller ner på banan snarare än flyger. Idag har man dock instrument både på marken och i planet som är designade för att upptäckta riskområden för vindskjuvning, dessutom kommer piloterna ifall det finns risk för att det blir ett problem vara beredda att när som helst göra ett pådrag och gå runt hellre än att äventyra säkerheten.
Så sammanfattningsvis, självklart finns det risker. Men dom är väl kända och så den teknik vi har och de personer som jobbar med flyg är proffs på att undvika och minimera riskerna. Så det ska bara vara att flyga på utan att behöva känna sig rädd