2010-08-15, 21:11
Tjaeng
Ursprungligen postat av cirruspe

Det finns rötägg precis över allt och även i bra flygbolag men statiskt sätt, håll er till majors (stora företag som Lufthansa, SAS, BA, KLM)


Vad faen gör SAS bland de bolag du listar upp ovan? Låt gå för att man är stora i Norden, men om man har en widebodyflotta på ynka 9-10 plan och mest fungerar som feeder till just Lufthansa så känns det inte som att man spelar i samma liga som de stora.

Ursprungligen postat av cirruspe

, tycka vad man vill om deras priser, serivice och att de går dåligt. Men det finns en anledning till att de fortfarande är störst.


På grund av att de gagnades av statligt monopolmandat under den största delen av flygindustrins historia, och i vissa fall fortsätter att åtnjuta dylika fördelar?


Ursprungligen postat av cirruspe

Håll sig borta från ALLA öst statsbolag. Jag har jobbat där som pilot och skulle aldrig någonsin själv boka en biljett med ett företag från något öst bolag. Lågpris bolag som Ryanair och Easyjet har bra säkerhetstänk men om statistiken inte är på din sida så skulle jag anse att Majors har statistiskt bättre förutsättningar att reda ut en knepig situation än lågpris aktörerna. Varför? Jo majors anställer de personer som har rätt personlighetsprofil oavsett din ekonomiska situation som pilot. Lågprisbolag anställer de piloter som har pengar och är villig att betala sin företagsutbildning själva (200-300 000SEK). Varför tror ni att biljetterna är så billiga på Ryanair t.ex.?


Bra poänger. Själv skulle jag nog, om jag vore flygrädd, inte heller vara allt för förtjust i flygbolag vars kabinpersonal verkar anställas för sin sex appeal snarare än pga kvalifikationer. Gäller främst flygbolag från Asien och Mellanöstern. Tycka vad man vill om 40-50-åriga tanter i SAS-kabinerna, man känner att de vet hur man hanterar en krissituation om sådan skulle uppstå. tusenlapp till den som hittar en rynka i ansiktet på en flygvärdinna på emiratesflygning.

Däremot tenderar just dessa flashiga asiat/arab-bolag och även lågprisbolagen ha yngre och modernare flotta... Undrar hur mycket det spelar in i olycksstatistiken.