Ursprungligen postat av Mylph
Klart som korvspad att SAS ska finnas där. För att argumentera helt utan koll på andra bolag får man väl ändå prisa SAS lite för deras äldre kaptenkår där de ligger några hundratals flygtimmar i de anrika Viggen och Draken i bagaget.
SAS for the win

(Även fast det blir krossade på många punkter av andra bolag

)
Fast nu var det ju så att jag med mitt inlägg kommenterade på att cirruspe nämnde SAS som en medlem i kategorin "majors/stora företag" tillsammans med namn som BA, KLM och Lufthansa. Vad deras pilotkår går för har jag ingen åsikt om eftersom jag inte har den blekaste aning om hur de står sig jämfört med andra bolags anställda.
Nu är KLM och SAS jämförbara i termer om antal passagerare, men å andra sidan har KLM 50+ widebodies medan SAS har 9 (+2 i storage). Dessutom är KLM-Air France tekniskt sett ett sammanslaget flygbolag som råkar flyga under två olika namn (på samma sätt som SAS har Wideröe och Blue1).
Med tanke på att nuvarande investeringsplaner för de närmsta 10 åren bara inkluderar förnyelse av narrowbodyflottan, genom att ersätta MD80-serien med 737-NG och CRJ900, är det egentligen bara en tidsfråga innan SAS stora plan blir gamla, och man blir tvungna att stänga alla interkontinentalrutter. Den dagen detta händer markerar dagen då SAS blir reducerat till ett regionalt feederbolag en gång för alla. Ett rätt så sorgligt slut för ett företag som en gång revolutionerade flygindustrin med världens första transpolarrutt, populariserade konceptet business class, var med och startade Thai Airways International, var med och grundade Star Alliance... äsch.