2010-09-09, 22:27
Ursprungligen postat av Alessandro
Fast ryska flygbolag har klagat pa att det ar svart att fa reservdelar i tid till Tu-204.
Service ar viktigt da man koper en sa dyr maskin som ett stort flygplan, Tu-204 ar daremot framgangsrik som fraktflyg, dom flyger generellt mindre an passagerarflyg.


Det kan jag tänka mig, att Tupolev som är ett betyligt mindre företag och med låg tillverkningstakt, har problem att få ut reservdelar. Särskilt om det mesta av de delar som tillverkas går till produktionen.

Ursprungligen postat av bijjer
För två år sedan delades bolaget upp i två delar, där en del behöll namnet, varumärket och försäljningsapparaten, medan det andra bytte namn, ägare och enbart bestod utav den producerande delen, dvs. flygplan, flygande personal, tekniker, mm.


Det där låter nästan som Försvarsmakten vs FortV, universiteten vs Akademiska Hus, SL vs en hel röra av företag osv. Dela upp allt i beställar- och utövarorganisationer och se till att ta ordentligt betalt för "utövandet". Huruvida man vinner något på det hela är ju rätt oklart. Nu finns ju förvisso (till skillnad från när skattepengar är inblandade) valet att köpa in tjänsten från någon billigare i det här fallet, men man kan ju undra var då kvaliteten och säkerheten tar vägen..