2010-09-15, 12:17
portnoy
Ursprungligen postat av MynameisP
Jag har ett par frågor:

1. Under en flygning till Malaga för snart en månad sedan var jag med om det otäckaste jag upplevt hittills. Det var inte bara jag som flygrädd som kände stor oro utan i planet hördes oroliga ljud och människor förde samtal om situationen.
Under inflygningen inför landningen meddelade piloten att det skulle bli turbulent "jaja tänkte jag, lite skakningar är det alltid inför landning". Det började skaka lite, inget att oroa sig för till en början.
Sedan kom vi in någon speciell sorts moln, det "blinkade" liksom när man flög igenom dem och de var väldigt tunna. Då övergick skakningarna till krängningar och planet liksom dök i luftgropar för att i nästa sekund stiga snabbt. Det var bokstavligt talat som att åka berg-och dalbana, det sög till rejält i magen. Detta höll på i stort sett ända tills vi landade och det kändes som att piloterna hade fullt upp med att parera planet. Många drog en lättnadens suck när planet tog mark.

Vad var nu detta? Jag har mina aningar om att det var bergskedjan som ställde till det. Händer detta fenomen vid varje landning i Malaga?

2. Jag upplever det som att Boeing 747-400 tar mycket längre tid på sig att komma upp på rätt höjd än Boeing 737-800. Dessutom känns starten mycket mer i jumbo-jeten, av naturliga skäl antar jag, den är ju mycket tyngre. Hur stor skillnad är det tid mellan dessa två modeller från start tills de planar ut och man får ta av sig säkerhetsbältet?

3 Tänder piloterna säkerhetsbältes-skylten för att de ska gå på toaletten och inte vill ha passagerare som kommer fram till dem under tiden de lämnar cockpiten?
Det verkade så under vår senaste flygning...

Tacksam för svar


Nu är jag ingen pilot, men pluggar inom flygväsendet..

1. Det var vanlig turbulens. Kanske lite mer än "lätt turbulens", det kan kännas rejält i magen...

Ljuset som blinkade var antingen blixtar av ett åskoväder, men mest troligt att det var molnen som reflekterade strobeljusens blixtar... Troligen var det autoflygning hela vägen ner till strax före landning, så pareringen stod autopiloten för.

2. Ja, helt rätt en B747 som är mycket tyngre stiger långsammare än en B737. Dock beror det även på hur mycket last planet bär... Tiden upp till ca 10.000 fot (där man vanligtvis släcker seatbelt skylten) kan alltså variera, men är vanligtvis lite längre för en B747.

3. Det där får ksv svara på..