2010-09-22, 21:15
pilot
Ursprungligen postat av MynameisP
Tack för svaren hittills! Nu har jag analyserat klipp på landningar på youtube (haha jag är lite småsjuk det erkänner jag, men det hjälper mig bearbeta min rädsla) och kommit fram till att man gör inflygningen till Malaga flygplats från två olika håll - 1. Utifrån havet och inåt 2. Man går ner direkt efter bergskedjan.
I vårt fall gick vi alltså ner direkt efter bergskedjan och gjorde ingen runt-flygning så att man kommer ifrån havet, som verkar vara det vanligaste sättet.
Gjorde man detta p.g.a. vindriktning? Eller för att planet redan var 15 min försenat (inte roligt för Ryanair, som jag för övrigt tyckte var jättebra!) och man fick en kortare inflygning? Eller ville de helt enkelt att det skulle bli lite mer som en berg- och dalbana



Beror på vilken bana som används. Om du flög från Sverige så åkte du först till (knappa in i google maps så ser du)

+38° 9' 9.06", -3° 37' 30.04"

Sen antingen till
+37° 3' 19.15", -4° 56' 23.60"
eller
36° 27' 36N 4° 11' 7W

beroende på vilken bana dom använde. Det går att få genvägar och piloten kan även välja att göra en sk. visuell inflygning men du kan vara säker på att vi alltid har koll på terrängen runt omkring oss och nu mera har alla kommersiella flygplan ett varningssystem (GPWS) som varnar oss ifall vi kommer för nära marken.

Sen är det alltid lätt att komma högt när man flyger in över bergen eftersom man inte kan börja sjunka när man vill utan man måste vänta tills man passerat bergskedjan.
Då är man i regel redan ganska högt och måste därför sjunka på lite mer än vanligt.