2010-10-26, 13:27
takasutra
Ursprungligen postat av ksv
Har kan du läsa lite om hur det går till på en av världens främsta flygplatser när det gäller kapacitet att hålla rullbanorna användbara i snöoväder: http://www.arlanda.se/sv/Information--tjanster-till/Press/Bra-att-veta/S...

Man plogar, borstar och slungar iväg snön. Då flygplanen skulle må dåligt i längden av vanligt vägsalt använder man sig av en speciell vätska istället.

Därefter åker en specialutrustad bil ut och mäter friktionen på olika delar av banan.
Det här bromsvärdet förmedlas sedan till piloterna, som med hjälp av tabeller kan avgöra om det med bibehållna säkerhetsmarginaler går att starta och landa.


Tack för det snabba svaret!
Men, som pilot, känner man av att det är halt? Att man inte får stamma balans?

När man kör bil och det är halt märker man det någorlunda fort, är det samma med flygplan?