En liten fundering angående reversering av motorerna vid landning....
Besökte Indonesien förra månaden och flög en del inrikesflyg där och märkte en väsentlig skillnad vid landningar jämfört med de landningar jag varit med om i Europa.
Vid min första inrikeslandning då kärran just tagit mark så hörde jag hur dom reverserade motorerna och plötsligt drog på vad som lät som full gas. Blev ju lite orolig och min spontana tanke var "jahapp han satte ner kärran lite sent på banan och måste bromsa hårdare än vanligt" men detta scenario upprepades under SAMTLIGA inrikeslandningar jag gjorde under hela min vistelse i landet.
Har för mig att någon av piloterna här i tråden har sagt att det är ljud och/eller utsläppsregler som gör att man normalt reverserar med motorerna på idle/tomgång....naturligtvis svårt att svara på men kan det vara så att piloterna på "mina" flygningar i Indonesien bara ville bromsa så snabbt som möjligt och då det förmodligen inte finns några dylika regler att ta hänsyn till så gör man lite som man vill med inbromsningen?
Om ni inte hade haft regler att ta hänsyn till, skulle ni använda motorerna mer aktivt vid reversering eller "räcker" det som det är idag tycker ni?