2010-11-02, 12:00
ksv
Ursprungligen postat av Coden
Har för mig att någon av piloterna här i tråden har sagt att det är ljud och/eller utsläppsregler som gör att man normalt reverserar med motorerna på idle/tomgång....naturligtvis svårt att svara på men kan det vara så att piloterna på "mina" flygningar i Indonesien bara ville bromsa så snabbt som möjligt och då det förmodligen inte finns några dylika regler att ta hänsyn till så gör man lite som man vill med inbromsningen?
Större maskiner har autobrakes, alltså hjulbromsar som börjar bromsa automatiskt när man tar mark. Innan landning ställer man in dessa på en skala 1-5 hur hård inbromsning man önskar. Flygplanet bromsar då på ett mjukt och energimässigt effektivt sätt.
Autobrakes använder flygplanets lasergyron för att ge en jämn förutbestämt retardation.
Landar man med en viss fart och t.ex. autobrakes 2, kommer man alltså alltid få samma bromssträcka - oavsett full reversering eller ingen alls! Ju mer man reverserar, desto mindre bromsar hjulbromsarna.

Det man uppnår med att reversera är alltså att man spar på bromsarna och undviker att de blir lika varma. Undantaget är förstås om banan är så hal att hjulen kanar.

Att de använde full reversering i Indonesien var säkert för att det var bolagsprocedur.

För 10-15 år sedan gjorde man så även här i västvärlden, men i dag är man mer intresserad av att spara bränsle än att spara bromsar. Dessutom har som sagt många flygplatser infört bullerrestriktioner.

Ursprungligen postat av Coden
Om ni inte hade haft regler att ta hänsyn till, skulle ni använda motorerna mer aktivt vid reversering eller "räcker" det som det är idag tycker ni?
Det har ju som sagt normalt sett ingen inverkan på bromssträckan, så vill min arbetsgivare att vi sparar bränsle ställer jag förstås gärna upp på det.

Själv använder jag full reversering när jag anser att jag behöver det, som t.ex. när banan är hal eller det är snöoväder.
Ett annat tillfälle där jag skulle använda det skulle vara vid landning i onormalt hög hastighet, vilket blir fallet om man tvingas återvända efter start. Vid over weight landing finns annars risken att bromsarna blir överhettade.