Har tre frågor:
Talade med en gammal pensionerad SAS-kapten angående friktionskoefficienter. Kommer bara ihåg att det var intressant men har på något sätt lyckats glömma det ändå.
- Hur får man fram friktionskoefficienten (använde detta som sökord i tråden - 0 träffar), behövs det något som åker på start/landningsbanan? Det är väl helt ok med hal bana i starten, men det är väl desto viktigare att det går att bromsa snabbt i slutet?
- Varför upplever jag att inflygningarna till Bromma är riktigt branta? Ser ju ut som att planen håller på att störta om man jämför med planen som går in för Arlanda. Beror det på att de måste gå ner snabbare för att minska ljuden över Stockholms stad?
- Planet som står vid Arlanda ute i skogen, vet ej vilken landnings/startbana det är, är ett plan som har halkat av banan i början/slutet av 90-talet (?). Vad jag fått berättat för mig är att det var vinter och att planet drog på för start, sedan när de skulle börja lyfta fick de inget gensvar, dvs rodret/klaffarna (?) som ska göra så att planet lyfter hade fryst fast. Vad finns det för system för att kolla dessa? Och varför gick det snett då? Alltför längesedan är det ju inte, de lär ju haft rutiner genom att testa rodrena innan start? Jag antar att det inte kan snabbfrysa efter att man kollat allt, och om så är fallet lär man väl få en varning INNAN man ska lätta från marken?