Ursprungligen postat av Mylph
- Varför upplever jag att inflygningarna till Bromma är riktigt branta? Ser ju ut som att planen håller på att störta om man jämför med planen som går in för Arlanda. Beror det på att de måste gå ner snabbare för att minska ljuden över Stockholms stad?
Som
pilot ovan skriver är det en brantare inflygning till Bromma än Arlanda. Det är inget unikt för Bromma utan sker på en hel del flygplatser, av olika orsaker. På Bromma handlar det som du misstänkte om att minsta bullret över staden.
Fördelen med brantare glidbana är dels att man kommer högre, men framförallt behöver man inte lika stort effektuttag från motorerna vilket minskar bullret avsevärt.
En intressant notering som jag upplever är dock att det sker en del onödigt buller i tidigare skeden av inflygningarna till Bromma. Eftersom det är samma luftrum som inflygningarna till Arlanda är procedurerna tyvärr uppbyggda på sådant sätt att trafiken till Bromma ofta måste sjunka alldeles för tidigt. Man trycks ner av flygtrafikledningen och ligger på lägre höjder med stort effektuttag för att hålla tidtabellen. Detta är dels oekonomiskt, icke miljövänligt och skapar onödigt buller.
Samma sak inträffar efter start. Då utflygningarna från Arlanda passerar utflygningarna från Bromma händer det titt som tätt att man tvingas ligga på låg höjd (3000 fot - 5000 fot) ett flertal minuter extra.
Ursprungligen postat av Slabby
Det finns även de med lägre glidbanevinkel t ex Kallax ligger på 2.86 grader, vad jag vet pga av militären. Ni som är i luften, märker man någon direkt skillnad?
Ja, man bör planera sin inflygning så att man inte kommer in med alltför hög fart på en brantare glidbana, annars kan man få problem att komma ner till tillräckligt låg fart inför landningen. Vid flackare glidbanor har man förstås inte det problemet.