Ursprungligen postat av bijjer
En intressant notering som jag upplever är dock att det sker en del onödigt buller i tidigare skeden av inflygningarna till Bromma. Eftersom det är samma luftrum som inflygningarna till Arlanda är procedurerna tyvärr uppbyggda på sådant sätt att trafiken till Bromma ofta måste sjunka alldeles för tidigt. Man trycks ner av flygtrafikledningen och ligger på lägre höjder med stort effektuttag för att hålla tidtabellen. Detta är dels oekonomiskt, icke miljövänligt och skapar onödigt buller.
Samma sak inträffar efter start. Då utflygningarna från Arlanda passerar utflygningarna från Bromma händer det titt som tätt att man tvingas ligga på låg höjd (3000 fot - 5000 fot) ett flertal minuter extra.
Jag vet inte om man kan kalla det onödigt. Det är nödvändigt för att upprätthålla separation, och det är väll inte bara flygledare intresserade av. Det är heller inte procedurernas fel utan var flygplatserna ligger och hur banorna ligger.