Ursprungligen postat av bijjer
Det finns inga konkreta hastighetsbegränsningar på taxi- och rullbanor från flygplatsen/myndighetens sida i Sverige. Det finns egentligen inte heller någon hastighetsmätare som man kan få en tillförlitlig uppgift från, även om många moderna flygplan har GPS som presenterar farten över marken. Den vanliga hastighetsmätaren som mäter flygplanets fart genom den omkringliggande luften är inte effektiv förrän man kommit upp i runt 30-40 knop, beroende på flygplanstyp.
Man ska självklart inte taxa flygplanet snabbare än att man alltid har marginaler till att stanna om någonting oförutsett inträffar. En regel som brukar finnas i manualer från flygbolag är att inte taxa snabbare än rask promenadtakt. Detta är dock ganska olämpligt på stora flygplatser där man ibland kan taxa flera kilometer innan start. På ett bolag jag tidigare jobbade på hade vi riktlinjer på att inte taxa snabbare än 20 knop (~37 km/h) på raksträckor vid torra banor och under 10 knop (~19 km/h) i kurvor.
När det råder halka på flygplatsen är det en god idé att vara extra varsam, då "väglaget" på taxibanor oftast är något sämre än på rullbanorna, som prioriteras vad gäller snöröjning m.m.
De allra flesta piloter gör inte så. Men i alla yrkeskategorier finns det en liten minoritet som ibland inte använder sitt bästa omdöme.
På tal om "buskörning" så kan man ju titta på S2000 som buskördes av tekniker på marken rakt in i en hangardörr på Arlanda.
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19991008-0