Ursprungligen postat av UrbanLegend
Vilket plan är svårast resp. enklast att flyga?
Tänkte om det är stor skillnad på när man lyfter samt landar, om man "vant" sig vid mindre plan och plötsligt flyger ett större?
Inte för att jag är någon pilot som flyger stora plan enbart segelflygare, men kan svara lite i alla fall.
MD11 har jag hört är väldigt jobbig att flyga, detta för att det är väldigt små marginaler från att göra en hård landning eller att glida över banan om du har för stor eller liten anfallsvinkel.
Om man gör en hård landning så var det tydligen lätt att den drog i sidled på något märkligt vis.
Pratades väldigt mycket om det på Airliners när Lufthansa Cargo kärran började brinna i något arabland.
Quoting Md88Captain (Reply 42) on LH Cargo MD-11 Hard Landing In Mexico City Thread:
"I've flown the MD11 at DAL. It is by far the most demanding aircraft I've flown in the landing phase and I've flown everything DAL has had in the last 20 yrs. The MD11 had a pretty small sweet spot for flare. Flare late and expect a bounce. Flare early and float forever. Better not start the flare before 50' and better be well into it by 30'. You'd better be on speed too. Throw in gusty winds and/or high elevation and it actually got tough. Cobbing on some power could save you in the 727 but in the MD11 those massive underslung engines pitched the nose up and down with every power correction. The autospoilers had a tendency to pitch the nose up on deployment which didn't matter much unless you skipped/bounced on landing. It was a beast, but it paid like a slot machine. I bid it again for the same money.
The ugliest landing I every personally witnessed was while I was holding for ground traffic downfield in CVG and I got to watch the last 500' approach of a DAL MD11. We were right beside the landing runway and got to watch its wrrival from almost head on. And it was a pretty sight untill they start the flare and nothing happened. It just kept coming hard at the runway. I watch an extremely hard landing with the struts bottoming out and a big bounce back into the air. The second arrival seemed just as hard. I would normally laugh at them over the radio but I just felt sympathy. It looked textbook perfect, but it slammed on just the same."http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4878648/#menu152
Sen flyger man plötsligt inte ett större flygplan utan att vara väl influgen på den typen, så du behöver nog inte känna någon oro att piloten inte skulle vara van vid just det flygplanet.
Om vi går ner på min nivå, så är det skillnad på flygegenskaper på flygplanen och även vad gäller start resp. landning.
Alla flygplan beter sig olika, stora som små.