2010-11-25, 19:51
svampdamp
Ursprungligen postat av Mylph
Det verkar variera litet hur lång tid det tar för att få ner hjulen alternativt noshjulet beroende på vind och väder. Vid crosswinds t.ex tycker jag planet ligger någon meter ovanför landningsbanan rätt länge innan den verkar hitta ett bra nedgångsläge (?).

Man kanske rätar upp planet så mycket som möjligt innan man slår ner hjulen.
Eller så går man ner så mjukt som möjligt, sakta men säkert.

Ursprungligen postat av Mylph

Om planet ligger länge strax över landningsbanan och inte riktigt får ner hjulen förrän sent och börjar bromsa men märker när man kommit några delar in på banan att det inte fungerar av någon orsak, hinner man då gasa på?

Man kan utföra en så kallad Touch and Go som är precis det namnet säger.
Sen vet jag inte om man landar om man inte har landningsbana nog för att stanna, tvivlar på det faktiskt.

Ursprungligen postat av Mylph

Finns det markeringar på banan/vid sidan om så piloten vet att "här måste jag senast börja gasa på för att ha lyftkraft"? Och eftersom jag är nyfiken så undrar jag i sånt fall vad det står på dessa markeringar.


Piloterna går nog igenom vilken sträcka som behövs beroende på vikt och underlag(kanske bara vid landning?). Finns olika V-hastigheter som man anpassar efter flygplanets och dess egenskaper.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V1
http://sv.wikipedia.org/wiki/V2_(hastighet)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vr

Vet dock inte om det finns några markeringar eller om man helt enkelt räknar ut med hjälp av accelerationen och banans längd vad som återstår vid t ex v2 eller en viss tidpunkt.


Jag är bara en entusiast, finns nog folk med korrekta och utförliga svar.