2010-12-16, 00:08
Ursprungligen postat av Cliffak
Flög tor ARN-HEL med SAS nyligen och vid landning på Vantaa lät piloterna planet rulla nästan hela banan vilket jag inte kan minnas hänt speciellt ofta trots att jag flyger relativt mycket. På hemvägen var det mycket riktigt den vanliga tvärniten (säkert bara autobrake medium eller nåt bara för det).

Är det bara om man ska använda en taxiväg på slutet av banan man gör så här? Rent spontant känns det ju som om det vore optimalare ur slitagesynpunkt att alltid rulla lite längre?

Edit: Medan jag väntade på Vantaa reflekterade jag över att många flyg var försenade. Är det ofta förseningar just på Helsingfors? Funderade lite på om det beror på bansystemet där man måste korsa ena banan för att komma till andra vilket inte känns helt optimalt?


Bansystemet ska inte bidra till förseningar då man ska inberäkna normala taxitiden i tidtabellerna (t.ex. räknar man på Heathrow med 20 minuter taxitid, på Malmö tror jag den ligger på 5 minuter). Sen är det inte så värst praktiskt att behöva korsa en bana, men det ska som sagt inte bidra till föresningar.