2011-01-23, 13:32
Ursprungligen postat av ksv
Man använder luften från APU:n för att starta motorerna. Då stänger man av luftkonditioneringen under ett par minuter för att motorerna ska få så mycket luft som möjligt.

Efter det stänger man vanligtvis av APU:n och och öppnar bleed-ventilerna från motorerna istället, så att kabinen ska få friskluft.

Under starten har man i normala fall bleed-luft på, eftersom planet då börjar trycksätta kabinen redan när man sätter take off-thrust. På så vis blir tryckförändringen mindre efter att man lyft.


Är man på gränsen prestandamässigt kan man dock välja att starta med motorernas bleed-ventiler stängda. Man får då ut lite mer effekt ifrån motorerna, vilket kan vara det som krävs för att få starta.

Blir intressant hur det kommer att funka pa B787, kommer piloter med manga timmar pa äldre flygplan
agera rätt vid motorbortfall?
Sen är det snack om att använda LNG till APU, vad tycker du som pilot om att ha tva olika bränslen
ombord?