Ursprungligen postat av raol
Just nu på Arlanda hör jag att man kör CAT II och CAT III inflygningar.
Vad är det rent praktiskt som måste göras från flygledare/flygplatsens del när piloten begär att få en CAT II el III approach? Handlar det om striktare separationsregler och/eller tekniska förändringar av inflygningshjälpmedlen?
Det är flera saker som görs på flygplatssidan. LVP införs alltid som ksv sa. ILS-Sändare för glidbana och riktning ska finnas i dubbel uppsättning och reservkraft ska gå in på max en sekund vid elavbrott. ILSen ska även vara extra nogrant kontrollerad. Man har även något som kallas "ILS sensitive area" som är en yta där inga fordon eller flygplan får befinna sig efter då nästa landande ligger på 2 miles final. Detta innebär längre avstånd på finalen. Man tar hänsyn till hur halt det kan cara samt hur tjock dimman är samt banans layout. Olika flygplatser har olika rekommenderade avstånd för cat 2 och 3 inflygningar.
Även om det inte är cat2 väder är det ganska vanligt att piloter begär cat 2 eller 3 när det börjar närma sig. Jag vet inte om man vill vara på safe side eller passa på att extra träna lite. Sen smittar det nog av sig på frekvensen också

Det är inte ovanligt att man ber piloter rapportera när de fick ljusen för att kunna informera senare inkommande. Detta pga av att flygplatsen får bättre effektivitet vid cat 1.