Nej, det handlar om ett nosläge på kanske 5 grader ner eller så och en sjunkhastighet på 6-7000 fot/minut.
Ja, precis.
Därför sjunker man med maxfart och med speedbrakes ute.
På de Boeingmodeller jag flugit ser det ut ungefär så här:
1. Put on oxygene masks. <- det här är det absolut viktigaste och måste göras ögonblickligen!
2. Establish communications between pilots. <- Det är inte helt smidigt att försöka prata via mikrofonen i en syrgasmask som är inställd på att ge 100% flöde.
3. Check cabin pressure. <- är det kontrollmekanismen som är trasig kanske man kan styra kabinens utflödesventil manuellt och behålla trycket
4. If cabin pressure uncontrollable:
- Deploy passenger oxygene masks <- det sker annars automatiskt när kabintrycket blir tillräckligt lågt
- Descend at Mmo/Vmo with full speedbrakes to 10000 feet or lowest safe altitude. <- såvida man inte har höga berg under sig, sjunker man alltså med autopilot på maxfart och med fulla speedbrakes till 10000 fot, vilket tar 4-5 minuter. Man sänder även ut ett nödmeddelande så att flygledningen får chans att flytta på annan omgivande trafik.